Puheenjohtaja

Yhdistyksen kokous valitsee puheenjohtajan aina vuodeksi kerrallaan. Puheenjohtaja kutsuu hallituksen kokoukset koolle ja johtaa keskustelua. Puheenjohtaja osallistuu esimerkiksi tapahtumien järjestämiseen samalla tavalla kuin hallituksen muutkin jäsenet. Osaltaan puheenjohtaja myös huolehtii ja varmistaa, että hommat sujuvat ja paikkaa tarvittaessa.

Mutta puheenjohtaja on myös paikallisyhdistyksen linkki valtakunnallisesti. Puheenjohtaja edustaa ekonomipuheenjohtajien verkostossa (EPV) ja liittokokouksessa. EPV:lla on kuukausittaiset tapaamiset verkossa, joihin osallistuu myös Suomen Ekonomien toiminnanjohtaja, sekä 2-3 tapaamista livenä vuodessa. Lisäksi EPV kokoontuu kevät- ja syysliittokokouksen yhteydessä. Toisinaan KPV, eli kylteripuheenjohtajien verkosto osallistuu myös puheenjohtajapäiville.

EPV:n kautta paikallisyhdistyksen puheenjohtaja kuulee minkälaisia onnistumisia ja haasteita muilla yhdistyksillä on, minkälaisia ratkaisuja he ovat tehneet ja millaisia tapahtumia esimerkiksi muut järjestävät tai suunnittelevat. EPV on myös nopea kanava kysyä vinkkejä ja jeesiä kun haluaa kommentteja muilta tai tietää, onko jokin yhdistys tehnyt jotain tai tehnyt jotain tietyllä tavalla. EPV myös esittää Suomen Ekonomeille toiveita ja ajatuksia siitä, miten toimintaa pitäisi kehittää, esimerkiksi alueellisesti järjestettävien koulutusten osalta.

Liittokokous on Suomen Ekonomien ylin päättävin elin. Liittokokous mm. valitsee kolmeksi vuodeksi kerrallaan Suomen Ekonomeille hallituksen. Liittokokouksissa käsiteltävät asiat liittyvät esimerkiksi Suomen Ekonomien sijoitusstrategiaan tai vaikkapa yliopistoille tehtäviin lahjoituksiin. Myös kylteripuheenjohtajat osallistuvat liittokokouksiin.

Liittokokouksia järjestetään eri paikkakunnilla ja toisinaan samassa yhteydessä on jonkin paikallisyhdistyksen vuosijuhla. Esim. kevään 2022 liittokokous toukokuussa järjestettiin Vaasan Ekonomien 85v-juhlien yhteydessä ja syksyn 2022 liittokokous marraskuussa Jyväskylässä Keski-Suomen Ekonomien 85v-juhlien yhteydessä.

EPV:n ja liittokokousten myötä paikallisyhdistyksen puheenjohtaja verkostoituu alueellisesti, pääsee kuulemaan erilaisia keynotepuhujia ja mukaan erilaisille vierailuille. Esim. syyskuun tapaamisen yhteydessä EPV kokousti Eduskunnassa Suomen Ekonomien hallituksen jäsenen Saara-Sofia Sirénin vieraana.