Asko Kallio-Könnö

Asko Kallio-Könnö

 

Olen 56-vuotias ekonomi ja bussialan yrittäjä. Kotoisin olen Kauhajoelta ja kirjoitin ylioppilaaksi Kauhajoen lukiosta vuonna 1980. Armeija tuli käytyä Säkylässä ja siitä muistona on kunniakirja, jonka mukaan olen oikeutettu käyttämään arvonimeä "porilainen". Ja koska palvelin kuljetuskomppaniassa, sain armeijasta mukaani myös rekkakortin.

Isot autot ovat aina kiinnostaneet minua, sillä isäni työskenteli Keto-Seppälällä linja-autonkuljettajana. Hyyppä-Vaasa -linja tuli tutuksi jo kansakouluikäisenä.  Armeijan jälkeen opiskelupaikkaa miettiessäni Vaasa ja siellä oleva korkeakoulu tulivat mieleen yhtenä vaihtoehtona. Hakupaperit sisään, pääsykokeisiin ja opiskelemaan!

Pääaineekseni valikoitui laskentatoimi, opinnot Raastuvankadun koulussa sujuivat neljässä ja puolessa vuodessa, valmistuin tammikuussa 1987. Opiskeluaikana suoritin linja-auton ajokortin ja löysin myös puolisoni Sinikan, joka opiskeli samalla vuosikurssilla.

Kahtena viimeisenä opiskelukesänä olin kesätöissä V.Keto-Seppälä Oy:ssä, linja-autonkuljettajana linjalla Isojoki-Vaasa. Valmistumiseni jälkeen pääsin töihin Keto-Seppälän Porin konttoriin, Sinikka muutti kanssani Poriin ja hän pääsi Osuuspankkiin töihin. Perheeseemme syntyi Porissa kolme tyttöä, Melina (1988), Jasmina (1992) ja Sarianna (1996). Tytöt syntyivät kesäolympialaisten aikaan, joten urheilusta kiinnostunut äiti sai katsoa kisoja kotona! Melina opiskeli Tampereella diplomi-insinööriksi, Jasmina valmistui ekonomiksi Vaasasta ja Sarianna opiskelee Vaasan yliopistossa ekonomiksi.

Työnkuvaani Keto-Seppälässä kuuluivat sekä konttorityöt että myös linja-autojen ajaminen, niin linjavuoroilla kuin tilausajoissakin. Alusta alkaen Porin Seudun Ekonomit olivat asiakkaitamme, ja olenkin saanut toimia yhdistyksemme autonkuljettajana lukuisilla retkillä. Keto-Seppälä myytiin Hautamäelle vuonna 1989 ja toimenkuvani Porissa muuttui hiukan vastuullisemmaksi, sillä omistajat asuivat Jalasjärvellä. Hautamäen kaudella tilausajot lisääntyivät merkittävästi, 1990 -luvulla tilausbussimme liikkuivat kotimaan lisäksi Karjalan Kannaksella, Baltiassa ja Keski-Euroopassa. Vuonna 2002 Hautamäet myivät yhtiönsä ranskalaiselle Connexille, josta tuli myöhemmin Veolia Transport. Asemapaikkani pysyi Porissa ja toimenkuva suunnilleen ennallaan, liikennepäällikkönä Porin toimipisteessä. Halventuneet lentoliput vähensivät pitkien ulkomaantilausajojen määrää ja linja-autojen linjaliikenteeseen oli odotettavissa lupapoliittisia muutoksia. Niinpä Veolia, nykyinen Transdev, alkoi vetäytyä maakunnista ja osa Porin toiminnoista myytiin vuonna 2010 Satakunnan Liikenteelle eli Koiviston Auto -konsernille.

 

Satakunnan Liikenteellä työskentelin vuoden 2011 loppuun saakka, keväällä 2012 aloitin yrittäjänä yhdellä pikkubussilla. Työllistin itseni kuljettamalla omalla autollani eri yritysten pienryhmiä sekä toimimalla kuljettajana eri bussiyhtiöissä. Erkki Heinosen Satabussin autoja tuli ajeltua ehkä eniten, ja niinpä vuoden 2014 kesällä ostin liiketoimintakaupalla Satabussin linja- ja tilausajoliiketoiminnan. Erkki jätti itselleen vielä matkatoimistopuolen ja Baltian matkojen järjestelyt. Alusta alkaen liikenteeseemme ovat kuluneet Kullaa-Ulvila -koulupäivävuoro sekä perinteiset tilausajot. Heinäkuusta 2016 alkaen olemme hoitaneet lisäksi Porin kaupungin ostovuoroa välillä Kauppatori-Itäkeskus eli linjaa 5. Yhtiömme nimi on Porin Linjuriauto Oy, Satabus on rekisteröity aputoiminimemme. Kokoaikaisia työntekijöitä on 4, lisäksi palveluksessamme on osa-aikaisia kuljettajia. Linjavuoroilla on ajossa 2 isoa bussia, tilausajokäytössä on 2 isoa bussia sekä 4 pikkubussia.

 

Vapaa-aikana käyn vaimoni kanssa lavatanssitunneilla, lisäksi harrastan laskettelua ja mieluisia ovat myös metsätyöt Kauhajoen kotitilalla. Lomalla tekee hyvää täydellinen maiseman vaihdos, joten silloin suuntaan puolisoni kanssa muutamaksi päiväksi mielelläni johonkin mukavaan kaupunkikohteeseen Euroopassa. Porin Seudun Ekonomien tilaisuuksiin osallistun aina kun mahdollista, ja usein myös kuljetan ekonomikollegoja juhliin ja muihin tilaisuuksiin.

 

Kuvassa:

Museobussilla kuljettamassa Rauta ja Petrooli -näyttelyssä kävijöitä.

Kuva: Asko Kallio-Könnö