Nuoret ekonomit -vastaava

Nuoret ekonomit -vastaavan terveiset

Valmistumisen jälkeen neljä vuotta pääkaupunkiseudulla viettäneenä tuli tehtyä paluu kotoisaan Poriin keväällä 2013. 32 m2 ja 650 EUR vuokra vaihtui 55 m2 ja 400 EUR vuokraan ja vuoden päästä pankin osittain omistamaan rivitalon-pätkään. Useamman kymmenen hengen pääkonttori vaihtui pienosakkuuteen kolmen hengen pikkufirmasta. Ehkä osittain työyhteisön rankan supistumisen johdosta ja pitkäaikaisen opiskelija-aktiivisuuteni ansiosta perehdyin paremmin Porin Seudun Ekonomien toimintaan. Laumasielu kaipasi siis uutta laumaa.

Haku Porin Seudun Ekonomien hallitukseen 2014 osui sopivasti kohdalle ja ei kun hakemusta sisään. Hallituspaikka laskeutui omalle tontille äänestyksen jälkeen. Rooli hallituksessa on alusta alkaen ollut mieluisa ja entiselle yliopistokeskuksen kasvatille kuin tehty. “Tittelin” nimi on vuosien saatossa vaihtunut opiskelijayhteistyövastaavasta nuoret ekonomit -vastaavaksi ja saattoi olla joku muukin nimike välissä. Joka tapauksessa yhteyksien ja yhteistyön ylläpito paikallisen ekonomiopiskelijayhteisön Porin Kyltereiden kanssa on homman ydin. Se on tarkoittanut useamman kerran vanhojen
opiskelijahaalareiden kaivamista naftaliinista ja PorSEn ja ekonomiyhteisön ilosanoman jalkauttamista opiskelijoiden keskuuteen. Mikäs siinä, vielä on wanha jaksanut. Vastaanotto on myös ollut poikkeuksetta lämmin.

Tittelin tuoman roolin lisäksi on ollut ilo olla mukana kokoisekseen erittäin aktiivisen yhdistyksen hallituksessa. On ollut mahtavaa nähdä fuksi -69 ja fuksi -(20)19 istumassa vierekkäin pöydässä ja vaihtamassa ajatuksia. Voisin väittää, että meillä ekonomeilla ja ekonomiopiskelijoilla on kaikilla jotain yhteistä, oli kyseessä varttuneempi ja mahdollisesti jo eläkkeelle siirtyny tieteenharjoittaja tai uusi opiskelunsa vasta aloittanut kylteri. Jokin upea määrittelemätön asia meitä yhdistää. Ehkä juuri se on ainakin osittain syynä siihen, että allekirjoittaneen hallituspestin pituus on kasvanut vuoteen 2022 asti upeita nykyisiä ja entisiä hallituskumppaneita unohtamatta.

Vaikka korona on ollut vain hidaste, ei suinkaan este PorSE:lle niin tehdäänhän tästä vuodesta ja lähestyvistä yhdistyksemme 80-vuotisjuhlista entistäkin räiskyvämmät!

Tuomo Hassi
Nuoret ekonomit -vastaava 2023, varapuheenjohtaja 2023

(teksti on vuodelta 2022)

Nuoret Ekonomit -vastaava Tuomo Hassi Porin kylterit ry:n vuosijuhlassa 2022.